środa, 4 marca 2015

Dieta dla uczulonych na SALICYLANY -> Piątek

Kolejny dzień z życia salicylanowca - czyli dieta z ograniczeniem niebezpiecznych dla ich zdrowia składników.


Śniadanie I 187kcal
Omlet z 2 jajek ze szparagami (185g)
- 2 jajka
- ok 3 zielone szparagi
- łyżka mleka
- łyżka startego sera Grana Padano (twardego)
- szczypta soli
- łyżeczka szypiorku
- łyżeczka masła
Jajka razem z mlekiem, szczypiorkiem i solą roztrzepujemy w misce. Ze szparagów odrywamy twarde końcówki i gotujemy je "na stojąco" ok 8 minut (na parze ok 5 minut). Na patelni rozgrzewamy łyżeczkę masła, wrzucamy nasze rozbełtane jajka. Smażymy tylko z jednej strony, posypujemy serem, pod koniec układamy na połowę omletu nasze szparagi. Omlet składamy i przenosimy na talerz. Można jeszcze posypać go z wierzchu serem.
Słaba Herbata 250ml

Śniadanie II 340 kcal
Kawa orkiszowa 250ml

Obiad 572 kcal
Makaron pełnoziarnisty w sosie serowym ze szpinakiem 375g
- Szpinak mrożony (100g)
- Pół cebuli (30g)
- Ser Camembert 50g
- Śmietanka kremowa 30% (3 łyżki)
- Makaron penne pełnoziarnisty (150g po ugotowaniu)
- Czosnek (5g)
- Masło (łyżka)
Na patelni podgrzewamy masło, wrzucamy rozdrobniony czosnek i pokrojoną drobno cebulę, chwilę smażymy a następnie dodajemy szpinak (musi być mrożony dla salicylanowców!). Po rozmrożeniu smażymy tak długo, aż w miarę zgęstnieje (odparuje woda), po czym dodajemy naszą śmietankę i ser pokrojony w kawałki. Po rozpuszczeniu się sera smażymy wszystko jeszcze przez chwilę i na koniec wrzucamy ugotowany makaron i dodajemy ok 30 ml wody z gotowanego makaronu. Wszystko dokładnie mieszamy i jest gotowe do podania.

Podwieczorek 288 kcal
Sałatka z serem i granatem (ok 160g)
- Mieszanina sałat (najlepiej lodowa,rukola,roszpunka) ok. 40g
- Ser mozzarella 40g (można go zastąpić innym serem np. fetą)
- Sok z limonki (łyżka)
- Olej sojowy (1,5 łyżki)
- Czosnek ząbek (5g)
- Pestki granatu (2 łyżki)
- Kiełki brokuła (dwie łyżki)
Sałatę mieszamy z pokrojonym serem oraz z kiełkami i pestkami granatu. Polewamy sosem z limonki, oleju i czosnku. 

Kolacja 267kcal
Dorsz na parze - najlepiej świeży filet bez skóry (100g)
Kalafior na parze (100g)
Ryż brązowy (suchy 50g)
Herbata 250ml

Podsumowanie: 1676 kcal, Białko 20% energii, Tłuszcze 42% energii, Węglowodany 38% energii.


* Chcę zwrócić uwagę, że jest to dieta, która może służyć jako przykład dla osób borykających się z problemem alergii na salicylany, jednak nie każdy jej składnik może być odpowiedni dla każdego. Wynika to z różnej tolerancji na ilość salicylanów zawartych w pożywieniu. Ten sam składnik może być w 100% bezpieczny dla jednej osoby, a u innej może wywołać niemiłe i często niebezpieczne efekty. 
* Jest to dieta ułożona dla konkretnej osoby, dostosowana do przyzwyczajeń, potrzeb i ogólnego profilu odżywiania, przy obserwacji reakcji na konkretne pokarmy.
* Korzystając z przepisu, dania, diety pamiętaj o obserwacji swoich reakcji - i wykluczaniu produktów powodujących nieprzyjemne w skutkach dolegliwości alergiczne.  

6 komentarzy:

  1. Na całe szczęście nie jestem alergikiem, ale opis dań wygląda baardzo zachęcająco! Mniam! *zuza

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo przydatny post - mimo tego, ze na szczescie nie jestem alergiczką, to zawsze dobrze przeglądać przykładowe jadłospisy i dokształcać się w temacie :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam to szczęście, że alergię mam jedynie na kiwi, a le z przepisu na podwieczorek na pewno skorzystam

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja również (puki co! tfi tfi) nie jestem alergikiem, ale im więcej czytam o alergiach tym bardziej uświadamiam sobie jak wielki wpływ na nasze zdrowie ma to co kładziemy na talerz. Dobrze, że świadomość konsumencka ciągle rośnie :).

    OdpowiedzUsuń
  5. Ciekawy post. Dobrze czasem spojrzeć z innej perspektywy i poszerzyć horyzonty. ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Cieszę, że udało mi się trafić na ten blog, mój 2,5 letni synek uczulony jest na salicylany przyznam szczerze, że ciągle szukam jakiś pomysłów na to co można mu bezpiecznego przygotować do jedzenia.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...